måndag 9 mars 2015

Anna's diabetes story

Anna Sjöberg in her AnnaPS tank top with a Lovisa Burfitt design print.

Anna Sjöberg was 30 years old when she got her type 1 diabetes diagnose. For quite some time she put on a brave face, not willing to show any diabetes related weakness. Today she has not only accepted her chronic illness for what it is - she is also the CEO and founder here at AnnaPS, striving towards making peoples every day life with diabetes a little easier. This is a part of Anna's diabetes story.

(FÖR TEXT PÅ SVENSKA, VÄNLIGEN SE NEDAN)

"The year was 1998. I couldn't believe it when I first got my diagnose. I was living a good life, exercising a lot and eating healthy, how could I get sick? I took me some time to realize that I had to give my diabetes both time and energy, all my pretending of being constantly strong resulted in me breaking down in 2005. Ever since, I have accepted that I don't always have to be strong."

This is the answer I got when asking my colleague and friend Anna Sjöberg about the beginning of her diabetes story. The non-acceptance of becoming a diabetic is unfortunately a rather common problem these days. But Anna lives a active life with her husband Per and their two children.

"I'm a leader at a few of my kids' activities such as cross-country skiing, scouting and swimming. It's an active lifestyle and it can sometimes be hard to control the blood sugar. In 2009 I got my first insulin pump, and it has helped me a lot."

When asking how she got the idea of starting AnnaPS, she replies: "Me and my husband wanted to start a company as a hobby, and we focused on comfortable underwear with great fitting. But when I one day told my diabetes nurse about our company, she suddenly got all excited, telling me how I should try doing clothes with integrated pockets for diabetes devices. So I did! Since then I have improved and broadened the clothing line constantly, after requests from diabetics. It's fantastic to have such close contact with the customers! Today I strive towards making the life for diabetics all over the world easier."

Anna loves to travel and work out - but she prefers to stay within the Nordic countries. She has found the functions on the insulin pump being very helpful when working out: "I lower my basals before working out which helps me to avoid the hypos. Also, I have gotten a CGM to borrow from the hospital, which helps me monitor my blood sugar levels way better than before."

Do you have any advice for diabetics who's afraid of working out or to go travel because of their diagnose?
"Firstly, I always bring my glucose meter and dextrose. And my phone, so I can send an alarm if I go really low. Try working out in small portions to begin with, and don't forget to eat something every 30-ish minutes. What also has helped me, is to cut back on the fast carbs. When I go travel, I always bring double sets of everything. And I bring a packed meal, so I can eat whenever I want or need to, regardsless of the situation."

I have put together a small video of Anna's working out and travelling use of the AnnaPS products. Feel free to check it out below:




Text: Sofia Larsson-Stern
Content Marketing and Social Media consult at AnnaPS


_______________________________________________________________

Anna Sjöberg var 30 år gammal när hon fick sin typ 1-diabetes diagnos. Länge bar hon upp en modig fasad, och ville inte visa någon diabetesrelaterad svaghet. Idag har hon inte bara accepterat sin sjukdom för vad den är - hon är även VD och grundare här på AnnaPS, med målet att göra människors vardag med diabetes lite lättare. Detta är en liten del av Annas diabeteshistoria.

"Året var 1998. Jag kunde inte tro mina öron när jag först fick min diagnos. Jag levde ett bra liv, tränade mycket och åt nyttigt, hur kunde jag bli sjuk? Det tog ett tag att inse att jag var tvungen att ge min diabetes både tid och energi, min fasad av att vara stark resulterade i att jag blev utbränd år 2005. Sedan dess har jag accepterat att jag inte alltid behöver vara stark."

Det är svaret jag fick när jag frågade min kollega och vän Anna Sjöberg hur hennes diabeteshistoria började. Oförmågan att acceptera att man blivit diabetiker är tyvärr ett ganska vanligt problem idag. Men Anna lever ett aktivt liv ihop med sin man Per och sina två barn.

"Jag är ledare på några av mina barns aktiviteter såsom längdskidor och simning. Det är en aktiv livsstil och ibland är det svårt att kontrollera blodsockret. År 2009 fick jag min första insulinpump, och den har hjälpt mig mycket."

När jag frågar hur hon fick idén att starta AnnaPS, svarar hon: "Jag och min man ville starta ett företag som hobby, och vi fokuserade på att tillverka bekväma underkläder med bra passform. Men när jag en dag berättade för min diabetessjuksköterska om vårt företag blev hon helt exalterad, och tipsade mig om att tillverka kläder med integrerade fickor för diabeteshjälpmedel. Så jag gjorde det! Sedan dess har jag utvecklat och utökat klädkollektionen på rullande band, allt efter förslag till förbättringar från diabetiker. Det är helt fantastiskt att jobba med en så nära kontakt till kunderna! Idag jobbar jag för att fler diabetiker över hela världen ska få ett lite lättare liv med diabetes."

Anna älskar att resa och träna - men hon föredrar att hålla sig i Norden. Hon använder pumpens funktioner mycket när hon tränar: "Jag sänker min basaldos innan jag tränar och det hjälper mig att undvika känningar. Dessutom har jag fått långtidsllåna en CGM från sjukhuset, vilket hjälper mig att överblicka mitt blodsockret på ett jättebra sätt."

Har du något råd till de diabetiker som idag inte vågar träna eller resa på grund av sin diagnos?
"Först och främst har jag alltid med mig min blodsockermätare och Dextrosol. Och min mobil, så att jag kan larma ifall jag blir riktigt låg. Testa att börja träna i små portioner, och glöm inte bort att äta något ungefär var 30:e minut. Något som också har hjälpt mig är att äta mer långsamma kolhydrater. När jag är ute och reser har jag alltid med mig dubbel uppsättning av allt. Jag packar också med mig en matsäck, så att jag kan äta när jag vill eller behöver, oavsett vilken situation jag befinner mig i."

Jag har satt ihop en liten video av Annas träning och resande när hon använder AnnaPS-produkterna. Ta gärna en kik på videon ovan!


Text: Sofia Larsson-Stern
Content Marketing and Social Media consult at AnnaPS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar