onsdag 27 maj 2015

#AmbassadorsWednesday - Josefin Palmén


It’s time for our next PS-ambassador to be presented, as it’s #AmbassadorsWednesday at AnnaPS once again! This time we welcome one of our first ambassadors, the Swedish Josefin Palmén who doesn't let her T1D stop her from performing all sorts of sports. Welcome Josefin!

What's your name, how old are you, and when were you diagnosed with T1D?
My name is Josefin Palmén and I was diagnozed with T1D at the age of 35, five years ago, in May of 2010.

What is the worst thing about being a diabetic? And what's the best?
The worst thing is all the planning, not being able to do things at random. I always have to make sure I get nutrition, insulin and my blood sugar meter with me. The best thing by being a type one diabetic is that I dare to do sport activites I would never have dreamt about doing without diabetes.  (Cross-country skiing 450 km through Finland, road biking from Brussles to Barcelona and Barcelona to Vienna, and Ironman Kalmar and swin runs for instance. 

Are you using insulin pens or an insulin pump?
I was on MDI  (Multiple Daily Injections ) for the first 2,5 years until a person who later became my mentor said  "Josefin, you should get a pump because your training will be much easier with a pump”. I scanned the pump market and found out that Animas Vibe was the best pump for me since it is water proof. I swim a lot and I still want to fullfil my dream: the one day race ”Ö till ö” in the archipelago of Stockholm; 65 km of running and 10 km swimming in one day. 


How did you find out about AnnaPS?
I think the pump supplier told me about AnnaPS.

What's your general opinion about the AnnaPS products? Have you got a favourite? Why?
My favorites are the bikini and the "Border to Border " singlet as I call it. I used the tank top for my Finnish skiing adventure to keep the bg meter, pump and insulin warm. I used the singlet as layer between the jacket and the under clothing layers.

Josefin in her AnnaPS tank top and panties!

If you were to sum up type 1 diabetes in three words, what would they be?
Sporty with type 1.

Text: Sofia Larsson-Stern
Content Marketing and Social Media Consult at AnnaPS

_________________________________________________________

Det är dags för vår nästa PS-ambassadör att presenteras, när det nu återigen är #AmbassadorsWednesday på AnnaPS. Den här gången välkomnar vi en av våra första ambassadörer, svenska Josefin Palmén som inte låter hennes typ 1-diabetes stoppa henne ifrån att utföra alla möjliga sorters sporter. Välkommen Josefin!

Vad heter du, hur gammal är du, och när fick du typ 1-diabetes?
Jag heter Josefin Palmén, och jag blev diagnosticerad med typ 1-diabetes när jag var 35 år, för fem år sedan, maj 2010.

Vad är det värsta respektive bästa med att vara diabetiker?
Det värsta är all planering, att man inte kan göra spontana saker. Jag måste alltid se till att ha med mig mat, insulin och min blodsockermätare. Det bästa med att vara typ 1-diabetiker är att jag vågar göra saker jag utan diabetes aldrig hade drömt om. (450 km längdskidor genom Finland, cykel från Bryssel till Barcelona och Barcelona till Wien, Ironman Kalmar och simlopp, till exempel.)

Använder du insulinpump eller insulinpennor?
Jag tog sprutor under mina första 2,5 år fram tills en person som senare skulle komma att bli min mentor sa ”Josefin, du borde testa insulinpump, eftersom det kommer förenkla din träning mycket”.  Jag gick igenom pumpmarknaden och fick reda på att Animas Vibe skulle vara den bästa pumpen för mig eftersom den är vattentät. Jag simmar mycket och vill fortfarande förverkliga min dröm: endagsloppet ”Ö till ö” i Stockholms skärgård; 65 km löpning och 10 km simning på en dag.

Hur fick du information om AnnaPS?
Jag tror att pumptillverkaren berättade om AnnaPS för mig.

Vad är din generella åsikt om AnnaPS-produkterna? Har du någon favorit? Varför?
Mina favoriter är bikinin och ”Border to border”-linner som jag kallar det. Jag använde linnet under mina finska skidäventyr för att hålla blodsockermätaren, pumpen och insulinet varmt. Jag använde ett annat linne som ett lager mellan jackan och understället.

Om du skulle sammanfatta diabetes med bara tre ord, vilka skulle dessa vara?
Sportig typ etta!

Text: Sofia Larsson-Stern
Content Marketing and Social Media Consult at AnnaPS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar